Blog 7 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Young Focus - WaarBenJij.nu Blog 7 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Young Focus - WaarBenJij.nu

Blog 7

Blijf op de hoogte en volg Young Focus

31 Oktober 2014 | Filipijnen, Manilla

Hallo allemaal, de laatste keer vanuit Manilla :-(

Daar zitten we dan, net gegeten en de koffers ingepakt. Klaar om afscheid te nemen. Maar voordat we dat doen blikken we nog even terug op gisteren.
Gisterochtend gingen we met kuya Manuel en Ivan naar Chinatown. Hier hebben we rond gelopen en dingen bezocht. Ook hebben we heerlijke mango's gekocht!
Daarna stapten we weer in de auto, en gingen we door naar Intramuros (binnen de muren). Terwijl de beetje lompe Milou de kofferbak dicht trekt, breekt het bovenste deel van de deur af... Gelukkig is bij de Filipino's niks te gek, en reden ze zo verder.
In Intramuros hebben we met een calesha (paardenkoets) een rondrit gemaakt. Dit was erg leuk! Ook mooi om dingen van deze oude Spaanse stad te zien.
Tuurlijk hebben we hier ook heerlijk gegeten. We hebben zowaar kippenlever op...
Verder hebben we er ook een groot, licht-en-geluid museum over de geschiedenis van Intramuros bezocht. Heel mooi gemaakt! En kuya Manuel weet ook heel veel! Het museum vertelt over de Spaanse invloed in Manila rond 1800, en hoe de Filipino's uiteindelijk de Spanjaarden verslaan en hun onafhankelijkheid winnen. De man die de Filipino's inspireerde om in opstand te komen was Rizal. Hij wist op z'n 3e het alfabet al achterstevoren op te zeggen, en was dus heel slim. Na in Parijs gestudeerd te hebben, schreef Rizal een boek dat het Filipijnse volk inspireerde om in opstand te komen tegen het Spaanse regime. Door de negatieve invloed van Rizal op de Spaanse heerschappij, werd hij gevangen genomen en later geëxecuteerd. Rizal's dood was de druppel die de emmer liet overlopen voor het Filipijnse volk, en ze kwamen in opstand - met succes! Na ruim 300 jaar van Spaanse bezetting, worden de Filipijnen juni 1898 onafhankelijk. Het zou echter nog tot 1946 duren voordat de Filipijnen daadwerkelijk onafhankelijk zouden zijn, omdat de Amerikanen tijdens de Tweede Wereldoorlog de Filipijnen ook nog bezet hebben.
Als afsluiting gingen we naar het Rizal-park. Hier staat het monument van Rizal. Dit is ook de plek waar hij is geëxecuteerd. Tegenwoordig is het een oase van rust in de chaos van de stad.
We gingen snel naar Orange Bite om te eten. Na weer een eitje met rijst en kip liepen we naar het student center. We hebben een geweldige karaoke-avond gehad! Het was zo leuk en gezellig met iedereen. Van deze laatste avond hebben we enorm genoten! Er waren een leuk aantal studenten zodat iedereen gezellig kon zingen en praten!

En nu is het alweer 12 uur geweest en gaan we zo lunchen met de staff als afsluiting. Heel jammer om afscheid te nemen, maar we kijken terug op een geweldige tijd.

Tot in Nederland!
Liefs ons

• 31 Oktober 2014 - 05:43

Roelie:

Wat weer een prachtige verhalen, een goede reis.

• 31 Oktober 2014 - 07:34

Karin:

Ja dear reactie sullen we we wel morgen thuis samen lezen

• 31 Oktober 2014 - 07:35

Ik heb echt nog niks op maar wel strijd met mobiel

• 31 Oktober 2014 - 08:23

Dingo:

Goede vlucht gewenst en tot morgen !

• 31 Oktober 2014 - 16:28

Cora:

Mooi om wat van de geschiedenis te horen.
    En Milou, wie durft jou nou lomp te noemen ;-)
    Goede reis en tot morgen!!

• 31 Oktober 2014 - 16:57

De Liefste Tante:

Jaja zo gaat dat...eerst ben je een jaar aan het voorbereiden en voor je het weet ga je alweer naar huis en begint het ambassadeurswerk hier aan het thuisfront. Nu weten jullie wel waar jullie het voor doen!
    Dank je wel voor alle mooie verhalen en een goed vlucht.

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Manila reis - Young Focus '14

Wij gaan naar een project van Young Focus!

31 Oktober 2014

25 Oktober 2014

Blog 3
Young Focus

Heey, Wat leuk dat je op onze blog kijkt! - Wie zijn wij? Wij zijn Rosa, Ties, Matthijs, Milou, Lisanne en Ria. Wij gaan een reis maken naar Manila. Op 21 oktober vertrekken we! Dus om precies te zijn, zijn dat nog 36 nachtjes... Wij zijn als groep als heel lang aan het voorbereiden, en worden met de dag zenuwachtiger ;-) Want nu komt het echt dichtbij. Afgelopen half jaar zijn we druk bezig geweest met geld ophalen voor de reis. We hebben het nu bijna allemaal binnen! En kunnen dus ook bijna vertrekken! - Wat gaan we in Manila doen? We gaan een project bezoeken van Young Focus. Dit doen we vanuit Christelijk College Groevenbeek. Wij hebben als school veel geld verzameld. Met dit geld gaan wij leerlingen in Manila een schoolcarrière bezorgen. Wij gaan ze hun hele schoolperiode sponsoren. Dit is heel bijzonder, want heel veel kinderen kunnen daar niet naar school. Young Focus heeft naast het school project nog vele andere dingen, zoals de child care, de child care plus en love2learn. Child care is een project voor ondervoede baby''s. Zij krijgen daar weer te eten. Vanaf hun derde kunnen de kindjes doorstromen naar de child care plus. Hier krijgen zij op een spelende wijze les. Eigenlijk een soort peuterspeelzaal;-) Het love2learn project bereidt kinderen voor op de basisschool. Dit zijn kinderen tussen de 6 en 12 jaar. Love2learn is een voorbereidend jaar, zodat de kinderen snel gewend zijn en al een klein beetje basiskennis hebben. Kortom, een hoop te doen dus! Wij gaan een groot avontuur tegemoet, het zou leuk zijn als je met ons mee leest! Groetjes!