Blog 3 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Young Focus - WaarBenJij.nu Blog 3 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Young Focus - WaarBenJij.nu

Blog 3

Blijf op de hoogte en volg Young Focus

25 Oktober 2014 | Filipijnen, Manilla

Magandang Gabi, (goedenavond)

's Ochtends gingen we met de auto richting de stad. Wat ons allemaal opviel en wat echt heel apart is, is de brug. Letterlijk de brug tussen arm en rijk. We reden met de auto vanuit Tondo richting de stad. Aan beide kanten krotjes, afval en ongelooflijk veel mensen. Toen we de brug overreden was het opeens een stuk minder, grote kantoorgebouwen, wolkenkrabbers en dure auto's. Een aparte gewaarwording dat er in deze stad zulke verschillende werelden zijn.
We hebben diverse winkels bezocht, boeiend om de andere kant van Manilla te zien met de boulevard en de vele palmbomen. Waarom we eigenlijk weg waren..... We waren verbannen uit het student center omdat alle leerlingen druk bezig waren met de laatste voorbereidingen voor de interculturele presentatie.

Weer teruggekomen bij het student center na een ochtend sight seeing gingen we ons omkleden voor de presentatie. We hadden de avond van te voren nog hard geoefend. We waren er helemaal klaar voor! Onze prachtige pakken gingen aan en toen werden we geblinddoekt. Met de handen vooruit en met veel gegil en lawaai gingen we de trappen op omhoog naar het roofdek. Alle studenten stonden daar klaar en men oh men wat hadden ze het prachtig versierd. We stonden versteld. Ze hadden een prachtige Holland hoek met een echte draaiende molen, zwarte pieten en kaas. In de andere drie hoeken hadden ze de 3 grootste provincies van de Filippijnen uitgebeeld, Mindanao, Luzon en Samar.
Vervolgens kregen we van alle vier de groepen een danspresentatie. Werkelijk prachtige kleding en alles was typisch van die provincie. Natuurlijk moesten wij er ook aan geloven en meedansen bij een speciale bamboedans. Ontzettend leuk! :-) Na de presentatie van de Filippino's gingen wij zelf presenteren over oude en nieuwe sporten. Deze presentatie was op z'n Nederlands en duidelijk niet op z'n Filippijns met veel creatieve uitwerkingen. Toch was het een geslaagde presentatie en vonden we het super leuk om te doen. Hierna werden we meteen meegetrokken door allemaal Filippino's om de verschillende typische gerechten te proeven. Ontzettend leuk gedaan! En jawel daarna gingen we los met dansen, foto's maken, kletsen met de studenten kortom we leerden ze echt veel beter kennen. Het voelde alsof we daar met een grote groep vrienden een feestje aan het maken waren.

Een super geslaagde dag met mooie gesprekken in de groep als afsluiting! Het voelt zo vertrouwd met elkaar. Nu gaan we zo slapen want de komende twee dagen gaan we op pad richting de vulkaan. Jullie zullen dus twee dagen niet van ons horen... Maar daarna komt er een uitgebreide blog! Lieve mensen bedankt voor het lezen en bovenal bedankt voor jullie reacties want die doen ons ontzettend goed!

Groetjes van de Dutchies!

• 25 Oktober 2014 - 15:13

Jacqueline:

Dank jullie wel weer voor het verhaal! Dat is elke dag weer een mooi moment van de dag!! Het ziet er heel mooi uit waar jullie morgen naar toe gaan dus geniet er van!! Liefs voor jullie allemaal en een beetje extra voor Matthijs ;) xxx

• 25 Oktober 2014 - 17:10

Fam. Schouten:

Wat een indrukwekkende verhalen weer! Erg leuk en goed om te zien dat jullie samen zo veel plezier hebben! Heel veel succes en plezier de komende dagen. Liefs uit Harderwijk

• 25 Oktober 2014 - 18:01

Karin :

lieve mensen! wat een enthousiasme op dit culturele evenement!! het straalt er echt vanaf!! Ria en Lisanne hadden echt niks te veel gezegd he!? (Roos die foto dat jij met dat meisje van hoofdeksel hebt geruild is leuk!!)
    Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd wat jullie van het "rijke deel" van de stad vonden en van de winkels maar dat horen we wel als jullie thuis zijn!!
    ik hoop dat jullie echt een heerlijke tijd hebben bij de vulkaan en we kijken er weer naar uit om het volgende blog te lezen!!
    wat zijn we trots op jullie xxxxx

• 25 Oktober 2014 - 18:38

Gerda:

Bijzonder wat jullie allemaal zien en meemaken!
    Geniet er nog van met elkaar!!
    Groetjes uit Putten!

• 25 Oktober 2014 - 18:51

Liefste Tante:

Wat zagen jullie er allemaal mooi uit met de presentaties en wat is het toch gek dat je de buitenlandse kleding wel mooi en leuk vindt en zelf vindt dat je er belachelijk uitziet in zo'n Hollands pakkie!!
    Leuk om te zien wat een werk ze ervan gemaakt hebben en hoe gezellig jullie het met elkaar hebben.
    Inderdaad het verschil tussen de ene en de andere kant van de brug klinkt enorm...maar was de rijke kant dan te vergelijken met hoe het hier is qua welvaart of nog rijker?
    De vulkaan is vast prachtig en zo krijgen jullie ook nog wat natuur van het land te zien.
    Veel plezier, maak mooie foto's, wees voorzichtig en GENIET!♥️

• 25 Oktober 2014 - 18:54

Liefste Tante:

P.S ik wacht ook met smart op een filmpje!

• 25 Oktober 2014 - 22:33

John En Cora:

Hallo lieve luitjes,

Indrukwekkend om steeds jullie belevenissen te lezen en met de foto's erbij wordt het heel speciaal!
    Het was een gezellige bonte avond zoop de foto's te zien ;-)
    Succes met alles en geniet van elkaar en veel zegen met alles wat jullie verder ondernemen.
    Dikke knuffels van ons en voor Milou een dikke smakker erbij ;-)

• 26 Oktober 2014 - 12:41

Rozemaatjes Dokkum:

Wat een belevenis en indrukken zeg! Bedankt voor de mooie foto's en de blogs. Zelfs hier, ver weg van jullie, maakt het een diepe indruk. Veel plezier nog en fijn dat jullie ons zo op de hoogte houden :-) Groetjes aan de hele meute, en voor Ties een dikke kroep en tût!

• 26 Oktober 2014 - 13:43

Carla Rozema:

Lieve Manilla-gangers - Ties in het bijzonder ;
    Nog een keer alle drie de blogs gelezen, deze keer lees ik weer andere dingen dan de eerste keer. Wat prachtig dat jullie dit als groep met elkaar mogen meemaken, de foto's van Tondo maken jullie verhaal extra schrijnend... Wat goed dat er een organisatie als Young Focus bestaat dat deze problemen aanpakt. De culturele avond laat de verschillen goed zien...gelukkig lacht en maakt iedereen plezier op een manier die overal hetzelfde is.
    Hele fijne dagen met elkaar bij de vulkaan - we wachten met groot ongeduld op jullie volgende verhalen ;) Lieve groet voor allemaal vanuit Zeewolde, Carla Rozema, moeder Ties

• 26 Oktober 2014 - 21:14

Janneke:

Wat mooi dat jullie de gelegenheid krijgen om zo'n bijzondere reis te maken. Heb zo'n flauw vermoeden dat deze ervaring je kijk op dingen (hier in Nederland) wel zal veranderen. Ik wens jullie nog een hele goede en gezegende tijd!

Enne Milou... Ik zou zeggen: mooie outfit voor Putten ;) staat je goed.

Liefs janneke

• 27 Oktober 2014 - 10:08

Hanneke Breman:

Hallo wereldreizigers,

Wat leuk om via de blog met jullie mee te lezen/leven. Wat zien en beleven jullie ontzettend veel, en wat schrijven jullie er goed over! Super dat we dit samen als school mogelijk maken en zo wat kunnen bjjdragen aan een beter leven voor de kinderen daar. Geniet nog even van alle indrukken en van het geweldige team wat jullie samen zijn. Ik kijk uit naar het volgende bericht!

groet van Hanneke Breman

• 27 Oktober 2014 - 10:38

De Kruijertjes:

Wat mooi om jullie zo te kunnen volgen en wat maken jullie wat mee! Indrukwekkend hoor. Hartelijke groet uit zeewolde ,speciaal voor Ties!

• 27 Oktober 2014 - 19:33

Heidy Kist:

Lieve allemaal
    Ik lees jullie verslagen allemaal wat een hele prestatie is voor mij.
    Matthijs kijkt z'n ogen uit dat ik hier op reageer.
    Ik wens jullie allemaal nog hele fijne dagen toe en in gedachten ben ik vaak bij jullie en met een lieve groet
    eindig ik.

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Manila reis - Young Focus '14

Wij gaan naar een project van Young Focus!

31 Oktober 2014

Blog 4

25 Oktober 2014

Blog 3
Young Focus

Heey, Wat leuk dat je op onze blog kijkt! - Wie zijn wij? Wij zijn Rosa, Ties, Matthijs, Milou, Lisanne en Ria. Wij gaan een reis maken naar Manila. Op 21 oktober vertrekken we! Dus om precies te zijn, zijn dat nog 36 nachtjes... Wij zijn als groep als heel lang aan het voorbereiden, en worden met de dag zenuwachtiger ;-) Want nu komt het echt dichtbij. Afgelopen half jaar zijn we druk bezig geweest met geld ophalen voor de reis. We hebben het nu bijna allemaal binnen! En kunnen dus ook bijna vertrekken! - Wat gaan we in Manila doen? We gaan een project bezoeken van Young Focus. Dit doen we vanuit Christelijk College Groevenbeek. Wij hebben als school veel geld verzameld. Met dit geld gaan wij leerlingen in Manila een schoolcarrière bezorgen. Wij gaan ze hun hele schoolperiode sponsoren. Dit is heel bijzonder, want heel veel kinderen kunnen daar niet naar school. Young Focus heeft naast het school project nog vele andere dingen, zoals de child care, de child care plus en love2learn. Child care is een project voor ondervoede baby''s. Zij krijgen daar weer te eten. Vanaf hun derde kunnen de kindjes doorstromen naar de child care plus. Hier krijgen zij op een spelende wijze les. Eigenlijk een soort peuterspeelzaal;-) Het love2learn project bereidt kinderen voor op de basisschool. Dit zijn kinderen tussen de 6 en 12 jaar. Love2learn is een voorbereidend jaar, zodat de kinderen snel gewend zijn en al een klein beetje basiskennis hebben. Kortom, een hoop te doen dus! Wij gaan een groot avontuur tegemoet, het zou leuk zijn als je met ons mee leest! Groetjes!

Actief sinds 14 Sept. 2014