Youngfocus14 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Young Focus - WaarBenJij.nu Youngfocus14 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Young Focus - WaarBenJij.nu

Youngfocus14

Blijf op de hoogte en volg Young Focus

29 Oktober 2014 | Filipijnen, Manilla

Magangdan Gabi (goede avond),

Vanmorgen hebben we bij het ontbijt weer heerlijk genoten van ons eitje. Vooral Matthijs heeft het kokhalzend opgegeten.
We gingen naar het student center, lesgeven aan love2learn kinderen. De kinderen die daar naar school gaan kunnen meestal nog niet lezen of schrijven. Ze gaan daar een jaar naar school en dan kunnen ze instromen in het reguliere onderwijs. De leeftijd varieert van 6 tot 16. We hadden 3 dingen die we daar gingen doen. Engelse memory, tekenen en dansen op muziek met verf.
Ties had de Engelse memory bedacht, wat we in twee groepen hebben gespeeld. Na lekker actief bezig te zijn geweest lieten we ze lekker tekenen. Vanuit Groevenbeek was er een vraag geweest of wij de kinderen wilden laten tekenen waarbij ze aan denken bij de kleur groen. Shanon gaat dit jaar examen doen voor beeldende vorming en gaat het houden over kinderarbeid. De tekeningen gaat ze op shirts drukken. Tot slot mochten we de handen en voeten van de jonge studentjes verven. Dit was zo leuk om te doen en het werd lekker een kliederboel! Toen ging de muziek aan en mochten ze dansen op een wit laken. Alleen dat het op het laken moest was vast een beetje onduidelijk, want ook de vloer zat er goed onder. Shanon gaat met dit laken ook kleren maken! Mooi om te zien dat ze er zo mee bezig is. We zijn dan ook zeer benieuwd naar het resultaat.

Na een heerlijke lunch en goed gepraat te hebben gingen we naar Fair Jewelry. Dit is een heel mooi project. Het is namelijk zo dat veel kinderen stoppen met school omdat ze moeten werken. Hier kunnen studenten naast school geld verdienen voor het huishouden. Ze maken sieraden, alleen dit is niet een armbandje rijgen zoals de meeste denken. Vaak zijn ze 4 tot 5 uur bezig met één sieraad. Die worden echt prachtig! Wij mochten een middagje met ze meedoen en het was echt heel leuk! Als je ook een mooi en eerlijk sieraad wilt hebben kan je even op de site kijken. www.fairjewelry.nl
Naast alleen het sieraden maken was er enorm veel gezelligheid! We kwamen nog meer in contact met de studenten en ons Tagalog (de lokale taal) gaat goed vooruit. Het is boeiend om de studenten steeds beter te leren kennen. Het was echt een super middag! :-)

En nu tijdens het schrijven van de blog komt de 'queen' heerlijke maar aparte lanson brengen. Ziet er uit als een aardappel van buiten. Maar het is een glibberig doorzichtig stukje fruit van binnen. Er zit een huge pit in die heel bitter is. (De jongens hebben ervaring ;-) )

Morgen is het alweer de laatste avond en staat er een heuse Filippijnse karaoke avond op de planning! We gaan er enorm van genieten!

Liefs de alleseters

• 29 Oktober 2014 - 15:03

Jan Albert:

Leuk om weer te lezen wat jullie allemaal meemaken, alvast veel plezier bij de 'legendarische' Filipijnse karaoke :) Geniet van de laatste dagen in Manila, volgens mij hebben jullie een heel bijzondere reis gehad.

• 29 Oktober 2014 - 17:34

Aline:

Lieve alleseters,

Wat een leuke creatieve activiteiten hebben jullie vandaag gehad! Ik ben ook benieuwd wat het uiteindelijke resultaat gaat worden.

Geniet van jullie laatste momenten daar en veel filmpjes maken bij de karaoke morgen! ;)

Tot snel!!

Dikke kus X

• 29 Oktober 2014 - 19:23

Karin:

wat ziet het er leuk uit, die blije kinderkoppies en jullie die zo lekker bezig zijn!! was vast leuk met de kids!! ben ook benieuwd naar de sieraden. hebben jullie ook zelf wat gemaakt, gaat dat in de verkoop? of mag je het meenemen??
    voor jullie is het nog maar 1,5 dag!!!
    hoop morgen nog wat te horen; vooral hoe mooi jullie kunnen zingen!!
    xxx

• 29 Oktober 2014 - 23:48

Janelle:

Hee hee
    Wat hebben jullie leuke dingen gedaan! En vooral ook heel creatief! Ben erg benieuwd naar het resultaat, het ziet er vast geweldig uit! De kids daar hebben der denk ik ook heeel erg van genoten! Heel veeel plezier met de laatste momentjes daar! Groetjesssss

• 30 Oktober 2014 - 11:47

De Schippertjes:

Jullie hebben leuke dingen gedaan, je ziet de kinderen genieten.
    Fijn om al die foto`s steeds te kunnen zien.
    Veel plezier met de karaoke vanavond, in welke taal gaat dit gebeuren?
    Alvast een hele goede terug reis gewenst!!!!!
    xx

• 30 Oktober 2014 - 17:58

De Liefste Tante:

Echt super leuk al die creatieve dingen, daar houd ik ook zo van. Ga zo meteen op de site kijken. Nemen jullie ook wat mee om te verkopen voor het goede doel young focus?
    Karaoke in een vreemde taal lijkt me lachen gieren brullen...zij in het Nederlands en jullie in het tagalog!
    Super fijn dat jullie weer deze kant op komen, maar ook heel jammer dat het bijna voorbij is...niet meer elke avond jullie leuke, ontroerende verhalen en foto's. Dank je wel daarvoor.
    Geniet van de laatste momenten en tot zaterdag.

• 30 Oktober 2014 - 20:08

Marloes:

Nadat ik de tip van Karin gekregen heb om deze site, heb ik al jullie blogs met veel plezier gelezen. Ook de foto`s zijn erg leuk en je krijgt een erg goede indruk hoe jullie het gehad hebben. Jullie hebben ontzettend veel gezien en gedaan in deze dagen en sommige dingen zullen wel erg heftig geweest zijn, zoals die dag dat jullie een bezoek brachten aan de wijk Tondo maar jullie hebben ook ontspannende dingen gedaan! Nu zijn jullie waarschijnlijk op weg naar Nederland en hebben een erg belangrijke opgave voor je liggen nl straks de mensen thuis te overtuigen hoe belangrijk dit projekt is! Daar helpen deze foto`s en blogs zeker aan mee. Wens jullie verder veel sukses met dit belangrijke projekt.

• 30 Oktober 2014 - 21:21

Oma Yvonne:

Genoten van jullie verhalen en vooral mee geleefd. Wat een ervaringen. En nu zit het er bijna weer op. Geniet er nog maar van en een goede reis terug.

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Manila reis - Young Focus '14

Wij gaan naar een project van Young Focus!

31 Oktober 2014

Blog 4

25 Oktober 2014

Blog 3
Young Focus

Heey, Wat leuk dat je op onze blog kijkt! - Wie zijn wij? Wij zijn Rosa, Ties, Matthijs, Milou, Lisanne en Ria. Wij gaan een reis maken naar Manila. Op 21 oktober vertrekken we! Dus om precies te zijn, zijn dat nog 36 nachtjes... Wij zijn als groep als heel lang aan het voorbereiden, en worden met de dag zenuwachtiger ;-) Want nu komt het echt dichtbij. Afgelopen half jaar zijn we druk bezig geweest met geld ophalen voor de reis. We hebben het nu bijna allemaal binnen! En kunnen dus ook bijna vertrekken! - Wat gaan we in Manila doen? We gaan een project bezoeken van Young Focus. Dit doen we vanuit Christelijk College Groevenbeek. Wij hebben als school veel geld verzameld. Met dit geld gaan wij leerlingen in Manila een schoolcarrière bezorgen. Wij gaan ze hun hele schoolperiode sponsoren. Dit is heel bijzonder, want heel veel kinderen kunnen daar niet naar school. Young Focus heeft naast het school project nog vele andere dingen, zoals de child care, de child care plus en love2learn. Child care is een project voor ondervoede baby''s. Zij krijgen daar weer te eten. Vanaf hun derde kunnen de kindjes doorstromen naar de child care plus. Hier krijgen zij op een spelende wijze les. Eigenlijk een soort peuterspeelzaal;-) Het love2learn project bereidt kinderen voor op de basisschool. Dit zijn kinderen tussen de 6 en 12 jaar. Love2learn is een voorbereidend jaar, zodat de kinderen snel gewend zijn en al een klein beetje basiskennis hebben. Kortom, een hoop te doen dus! Wij gaan een groot avontuur tegemoet, het zou leuk zijn als je met ons mee leest! Groetjes!

Actief sinds 14 Sept. 2014