Blog 5 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Young Focus - WaarBenJij.nu Blog 5 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Young Focus - WaarBenJij.nu

Blog 5

Blijf op de hoogte en volg Young Focus

28 Oktober 2014 | Filipijnen, Manilla

Hello from Manilla,

Vanochtend konden we gelukkig (zoals inmiddels gewend) lekker blijven liggen tot half 9.
We hadden 's ochtends de lokale highschool op het programma staan. Dit was heel uniek want hier komen niet zomaar mensen binnen. Toen we binnen kwamen werden we gillend en klappend onthaald! Met een smile van oor tot oor liepen we naar het kamertje van de directrice.
We kregen een welkomstcadeau en gingen door naar de Engelse les. We kwamen binnen en alle leerlingen stonden keurig op en heetten ons welkom, natuurlijk gebeurde dit in koor. De docente hield een powerpoint presentatie. Dit gebeurde zoals gewoonlijk met een beamer. Later kregen we te horen van kuya Paul dat dit ook de enige beamer is. Het viel ons op dat veel leerlingen de antwoorden wisten. Maar toen we even verder keken dan onze neus lang was, merkten we dat de leerlingen niet geprikkeld worden. Ze moeten gewoon nazeggen wat de docenten zeggen.
Ook vertelde kuya Paul later dat alle beste leerlingen waren geselecteerd en in het mooiste lokaal waren gezet. Na deze bijzondere les gingen we heerlijk eten. Dit was speciaal voor ons klaargemaakt.

's Middags kregen we een rondleiding. We kwamen in een lokaal terecht waar ze 'The voice of Holland' keken. Natuurlijk worden wij blij van Marco Borsato!! Grappig om te zien dat ze het ons zo na de zin willen maken. Maar natuurlijk snappen wij ook dat ze niet dagelijks deze 'les' hebben. Het was een interessante rondleiding, maar wel een selectieve.
Na heel wat fotootjes verder liepen we terug naar het student center.
We gingen onder andere met een jeepney naar een drukke straat om een taxi te regelen.
Na eventjes wachten hadden we één taxi. Ria, Rosa en Matthijs gingen daarin. De rest dacht: we rijden er zo achteraan in een andere taxi. Maar dat 'zo' duurde iets langer dan gedacht. Na lang wachten, het idee van een snelweg te hebben overgestoken, en allemaal mensen om ons heen die ons wilden helpen, vonden we toch echt zelf een taxi. We raken al aardig ingeburgerd, want zonder staff in dit verkeer reizen is aardig wat. Een beetje moe gingen we op weg na MOA. Een super mega grote shoppingmall. Het is (nog steeds) heel apart om het grote verschil tussen arm en rijk te zien. Een enorm contrast. Na een uurtje gezellig rond te hebben gelopen gingen we lekker wat drinken bij de Starbucks. Het was een gezellige en ontspannen middag. Vanuit MOA zochten we zelf een taxi busje richting huis. De rit duurde een aardig tijdje maar we vonden de weg helemaal zelf.

Nu jullie dit helemaal gelezen hebben denken jullie vast: 'Wie is toch de winnaar van gisteren?'
*tromgeroffel* Na een nek aan nek race kan er maar één de winnaar zijn!
ALINE DOPPENBERG! (Frots) Zij dacht 3 uur en 50 minuten en het was 3 uur en 45 minuten. De prijs komt bij terugkomst ;-) Van harte gefeliciteerd natuurlijk!

Lieve groetjes uit Manilla!

• 28 Oktober 2014 - 14:56

Karin:

jaaa!! ik ben de eerste die reageert vandaag!!! ( is daar ook een prijs voor?? :)
    geweldig die foto's , je ziet aan veel gezichten dat het een beetje mooi "0pzitten" is.
    ik heb het idee dat jullie je al prima redden daar in de drukte en de hele andere cultuur ; knap hoor al na een week!!
    ik zei net al tegen rosa dat het hier een hele mooie dag is, de krant gaf voor vandaag een 10 voor het weer!!
    dus wij genieten op onze manier ook een beetje!
    we kunnen de nachtjes al weer aftellen maar duurt voor ons nog poosje voordat we gaan pitten; jullie zijn eerder aan de beurt!!:)
    nou das boffen voor Aline dat ze de prijs heeft; dat zal me een uitreiking worden op Schiphol!!!
    welterusten voor straks en tot horens!!

• 28 Oktober 2014 - 18:35

Henk:

jaja je leest het goed je vader reageert.
    leuk om te zien hoe jullie met elkaar omgaan
    ik zie met spanning uit naar de foto's en naar jullie allemaal
    nog even vol houden maar dat lukt wel zo te zien
    groeten aan iedereen en een dikke knuffel voor rosa.

• 28 Oktober 2014 - 19:36

REG:

Hartstikke leuk om te lezen. Nou ja, leuk…als ik van al die armoede lees, vind ik het hartverscheurend.
    Goed zeg dat de jongens ook luiers omdeden. Ze worden vast goede vaders later als er ooit kinderen mochten komen.
    Jammergenoeg werkt de link naar jullie blog op de site van Groevenbeek niet, maar dat heb ik doorgegeven aan de webmaster. Komt vast in orde.
    Hé, nog heel goede en zinnige dagen toegewenst.
    Tot ziens op school.

Gerard Reijners, docent

• 28 Oktober 2014 - 21:53

Janelle Groenendijk:

Hoooiiii, het ziet er allemaal heel leuk uit! Wel een beetje jaloers hoor ;) Maar echt super leuk ook die fotos! We missen jullie in het koude Nederland, maar ik zie dat jullie plezier hebben dus dat is helemaal goed! Nog heeeeel veeel plezierr en ik kan niet wachten tot de volgende blog! Dikke kusss <3

• 29 Oktober 2014 - 02:28

John Van Ommen:

lieve dutchies,

Een aantal dagen heb ik jullie belevenissen niet zo goed kunnen volgen. Maar nu ben ik weer helemaal bij. Wat een bijzondere dingen maken jullie mee! Veel zegen toegewenst, en dat jullie de laatste dagen nog veel mogen betekenen voor de mensen om jullie heen!!!

• 29 Oktober 2014 - 07:40

Cora:

Dag lieve mensen,
    Jullie zijn zo ver weg, maar door jullie blogs, foto's en berichtjes voelt het toch een klein beetje dichtbij. Geniet van de laatste paar dagen, wees tot zegen en een hulp waar het kan.
    Lieve groeten voor jullie allen en een dikke knuff voor Milou
    Ps: ik had de reisduur van de vorige blog precies goed geraden, maar ik was het alleen vergeten in te vullen ;-) maar goed ik mag er niet over corresponderen hè, ha ha

• 29 Oktober 2014 - 07:47

De Liefste Tante:

Tjonge jonge, alweer zo'n indrukwekkend reisverslag met prachtige foto's!
    Het is maar goed dat jullie goed in beeld zijn anders zou je niet geloven dat jullie daar nu echt zijn en dit allemaal mee mogen maken. Ik begrijp wel dat jullie de mooiste kanten van de middelbare school te zien krijgen, maar kreeg je bij de rondleiding niet stiekem een realistischer beeld van hoe het er aan toe gaat.
    Nog 3 nachtjes slapen en dan zien we jullie alweer, geniet van de laatste dagen,

• 29 Oktober 2014 - 18:44

Emmelien:

Hallo allemaal,
    Wat een PRACHTIGE verhalen! En wat fijn dat jullie het naar je zin hebben!
    Echt knap hoor zo met z'n allen naar een land ver weg. Ik ben zo TROTS als een FROTS!!!

Liefs Emmelien (natuurlijk heeeeele dikke kus voor Roosje

• 29 Oktober 2014 - 18:45

Emmelien:

PS. Bink vindt het wel raar hoor als wij hem komen rijden en jij bent er niet bij, oftewel hij mist je!

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Manila reis - Young Focus '14

Wij gaan naar een project van Young Focus!

31 Oktober 2014

Blog 4

25 Oktober 2014

Blog 3
Young Focus

Heey, Wat leuk dat je op onze blog kijkt! - Wie zijn wij? Wij zijn Rosa, Ties, Matthijs, Milou, Lisanne en Ria. Wij gaan een reis maken naar Manila. Op 21 oktober vertrekken we! Dus om precies te zijn, zijn dat nog 36 nachtjes... Wij zijn als groep als heel lang aan het voorbereiden, en worden met de dag zenuwachtiger ;-) Want nu komt het echt dichtbij. Afgelopen half jaar zijn we druk bezig geweest met geld ophalen voor de reis. We hebben het nu bijna allemaal binnen! En kunnen dus ook bijna vertrekken! - Wat gaan we in Manila doen? We gaan een project bezoeken van Young Focus. Dit doen we vanuit Christelijk College Groevenbeek. Wij hebben als school veel geld verzameld. Met dit geld gaan wij leerlingen in Manila een schoolcarrière bezorgen. Wij gaan ze hun hele schoolperiode sponsoren. Dit is heel bijzonder, want heel veel kinderen kunnen daar niet naar school. Young Focus heeft naast het school project nog vele andere dingen, zoals de child care, de child care plus en love2learn. Child care is een project voor ondervoede baby''s. Zij krijgen daar weer te eten. Vanaf hun derde kunnen de kindjes doorstromen naar de child care plus. Hier krijgen zij op een spelende wijze les. Eigenlijk een soort peuterspeelzaal;-) Het love2learn project bereidt kinderen voor op de basisschool. Dit zijn kinderen tussen de 6 en 12 jaar. Love2learn is een voorbereidend jaar, zodat de kinderen snel gewend zijn en al een klein beetje basiskennis hebben. Kortom, een hoop te doen dus! Wij gaan een groot avontuur tegemoet, het zou leuk zijn als je met ons mee leest! Groetjes!

Actief sinds 14 Sept. 2014