Blog 2 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Young Focus - WaarBenJij.nu Blog 2 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Young Focus - WaarBenJij.nu

Blog 2

Blijf op de hoogte en volg Young Focus

24 Oktober 2014 | Filipijnen, Manilla

Iets voor negenen zaten we vanochtend weer aan tafel. Een ‘ heerlijk’ ontbijt werd geserveerd! Corned beef met alweer een eitje. Om jullie even een beeld te geven, het was rood, het stonk en het leek op hondenvoer. Maar wij echte hollanders eten natuurlijk alles op!
Na het eten hoorden we opeens allemaal trommels, wij even kijken natuurlijk! Bleek het een hele optocht te zijn omdat het de maand van het kind is! Allemaal lieve kleine kindjes, op mooie wagens.
Later in de ochtend gingen we naar de Child Care en de Child Care Plus. Wat was het toch leuk! Eerst gingen we naar de Child Care Plus, daar zijn de iets oudere peuters. We hadden allemaal bellenblazers mee! Het was zo leuk, en die kinderen zijn zo blij! Het viel ons vooral op dat de kinderen hier veel sneller aan anderen gewend raken en snel losser worden. Geweldige kinderen!
Na een poosje gingen we door naar de Child Care. Dit zijn de (ondervoede) baby’s. Eerst hebben we even gespeeld. Zij waren in het begin wel erg verlegen maar werden later losser. We hadden ballonnen bij ons, dus dat was echt een feestje! Wij vonden het allemaal erg leuk om de baby’s te wassen. Daarna een heerlijke schone luier (wat Ties en Matthijs heel goed deden;-) ) en weer lekker de kleertjes aan. Na nog even spelen, gingen ze slapen. Ze ploften letterlijk overal neer en sliepen snel. Het was echt een leuke ervaring!

Toen we weer in onze ‘chatroom’ waren hebben we even gesproken over waar ons extra geld aan gaan besteden. We hadden namelijk meer opgehaald dan nodig! Na even overleggen hebben we besloten dit aan de Child Care Plus te geven! Dit is een hele belangerijke tussenstap tussen de babyfase en de basisschool. Want als ze naar hun babytijd weer verder thuis opgroeien is het lastiger om naar de basisschool te gaan. Met het geld wordt de Child Care Plus nog verder uitgebreid. Het is de bedoeling dat er binnen een jaar meer dan 200 kinderen zijn, terwijl het er nu 45 zijn! Het voelt goed om dit voor anderen te doen!

‘s Middags hadden we een meeting met de leerlingen die wij als Groevenbeek sponseren. De oude groep van 2 jaar gelden was er maar ook de nieuwe 12 leerlingen! Gaaf om te zien dat al deze leerlingen door Groevenbeek gesponsord worden. Paul en Grace vertelden wat dingen en legden uit dat wij ze sponseren voor hun hele schoolcarriere. Bij sommigen viel hun mond letterlijk open. Heel bijzonder! Daarna hebben we ze allemaal een cadeautje gegeven als teken van verbondenheid. Ze waren er ontzettend blij mee. Ook was er natuurlijk een officieel momentje, we hebben het contract ondertekend! Dus het staat nu echt op papier! Toen gingen alle gesponsorde leerlingen weg maar kwamen de leerlingen die naar Nederland komen. Ook de oude groep die al is geweest was erbij! Het was super gezellig, we hebben gepraat over hoe het in Nederland is! Ze vinden het allemaal heel spannend, maar kijken er ook enorm naar uit om naar Nederland te komen. Ze voelen zich heel erg bevoorrecht en het is leuk om te zien hoe ze alle informatie in zich opnemen. Ook wij kijken er heel erg naar uit dat ze naar Nederland komen.
Nu zitten we weer lekker in de ‘chatroom.’ Het is alweer donker terwijl het hier nog maar 6 uur is.
De Filippino’s hebben trouwens letterlijk de hele dag druk geoefend voor de bonte avond van morgen! Ze blijven zelfs slapen vanacht en wij mogen morgen niet in het student center zijn omdat ze de laatste dingen moeten regelen. oefenen zodat het er een beetje goed uitziet ;-) Dus vanavond gaan wij hard aan de slag… Het was vandaag een super dag en we hebben er enorm van genoten! Tot snel weer!

Liefs van de dutchies ;)

• 24 Oktober 2014 - 16:59

Jan Albert:

Gaaf om te lezen wat jullie allemaal doen, en mooi doel om het geld aan te geven!

• 24 Oktober 2014 - 17:55

De Liefste Tante:

Lieve mensen wat een ervaring en wat doen jullie leuke dingen!
    Wat is er nou mooier dan een ander op deze manier helpen....
    Zulke schattige foto's van jullie met die kindjes. Ben heel benieuwd naar de bonte avond van morgen...kan niet wachten op het volgende blog!
    Welterusten voor straks. X

• 24 Oktober 2014 - 20:01

Jaëla:

Zo leuk en mooi om te lezen en zien wat jullie daar allemaal doen. En wat een schattige kindjes! Alvast veel plezier op de bonte avond van morgen/vandaag :) xxx

• 24 Oktober 2014 - 21:52

Els Van Rijn.:

hallo Dutchies,
    leuk om jullie verslagen te lezen en de mooie foto's te bekijken. Wat maken jullie veel mee, en wat mooi dat jullie dit mee mogen maken. Het plezier straalt van jullie gezichten maar ook van de de mensen daar. ik hoop dat jullie nog veel mooie dingen mogen zien en nog veel goeds mogen doen.
    dikke duim voor jullie allemaal..

• 24 Oktober 2014 - 23:22

Karin:

oh ik kan de foto's wel 100 keer bekijken!!!
    echt zo leuk om te zien, ook die kinderen die gesponsord gaan worden, die blikken; ongeloof en blijdschap door elkaar...
    ik zie ook zulke verstandige Nederlandse kids die daar zo leuk en liefdevol met de kindjes bezig zijn; TROTS!!!!
    geniet en laat ze daar genieten en maak er zelf ook mooie "Show" van morgen avond!!!
    ik kijk alweer uit naar volgende blog!! xxxx

• 25 Oktober 2014 - 11:36

Nelly En Henk Dik:

Wat bijzonder dat jullie dit allemaal mee mogen maken! Van harte nog een bijzondere week toegewenst en daarna een voorspoedige reis terug naar Nederland.

• 27 Oktober 2014 - 13:34

Mart Visser:

Geweldig om blogs te lezen.
    Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben.
    Bijzonder dat juist jullie dit allemaal mogen meemaken!
    Ben heel benieuwd naar jullie presentaties en verslagen.
    Geniet er nog van deze week!!!

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Manila reis - Young Focus '14

Wij gaan naar een project van Young Focus!

31 Oktober 2014

Blog 4

25 Oktober 2014

Blog 3
Young Focus

Heey, Wat leuk dat je op onze blog kijkt! - Wie zijn wij? Wij zijn Rosa, Ties, Matthijs, Milou, Lisanne en Ria. Wij gaan een reis maken naar Manila. Op 21 oktober vertrekken we! Dus om precies te zijn, zijn dat nog 36 nachtjes... Wij zijn als groep als heel lang aan het voorbereiden, en worden met de dag zenuwachtiger ;-) Want nu komt het echt dichtbij. Afgelopen half jaar zijn we druk bezig geweest met geld ophalen voor de reis. We hebben het nu bijna allemaal binnen! En kunnen dus ook bijna vertrekken! - Wat gaan we in Manila doen? We gaan een project bezoeken van Young Focus. Dit doen we vanuit Christelijk College Groevenbeek. Wij hebben als school veel geld verzameld. Met dit geld gaan wij leerlingen in Manila een schoolcarrière bezorgen. Wij gaan ze hun hele schoolperiode sponsoren. Dit is heel bijzonder, want heel veel kinderen kunnen daar niet naar school. Young Focus heeft naast het school project nog vele andere dingen, zoals de child care, de child care plus en love2learn. Child care is een project voor ondervoede baby''s. Zij krijgen daar weer te eten. Vanaf hun derde kunnen de kindjes doorstromen naar de child care plus. Hier krijgen zij op een spelende wijze les. Eigenlijk een soort peuterspeelzaal;-) Het love2learn project bereidt kinderen voor op de basisschool. Dit zijn kinderen tussen de 6 en 12 jaar. Love2learn is een voorbereidend jaar, zodat de kinderen snel gewend zijn en al een klein beetje basiskennis hebben. Kortom, een hoop te doen dus! Wij gaan een groot avontuur tegemoet, het zou leuk zijn als je met ons mee leest! Groetjes!

Actief sinds 14 Sept. 2014